יום רביעי, 21 בינואר 2009

בת ים - היפהפייה המתעוררת


אני התאהבתי (ולא בגלל הסלוגן...)

אחרי שיקלול של הציונים להלן, הציון של בת ים במדדדליה הוא – 87 !

1. נגישות חיצונית : 3. יחסית לערים אחרות בגוש דן בת ים די נגישה, אבל יותר לרכב פרטי ולנסיעה באוטובוסים, ופחות ברכבת, בינתיים (אבל הכל הולך להשתנות...). לכלי רכב יש שלוש כניסות עיקריות לעיר : מצפון : שדרות ירושלים של יפו (שהיא שדרה מחלישה לרכב) ורחוב יפת (שהוא מקצר חיים לרכב). מילים אחרות : סיוט להגיע לבת ים מתל אביב. לברוח לאיילון. ממזרח : שתי כניסות נוחות מאוד מאיילון שמזרימות אותך פנימה אל העיר. מדרום : ראשון לציון, אבל דרך איילון. בינתיים לא עובדים חזק על הנגישות ביניהן – כנראה כי כל עיר מתחרה עדיין על העצמאית באזור המטרופולין הדרומי. ממערב : ים, אבל היה יכול להיות נחמד להציע למבקרים מתל אביב או מחו"ל "חבילת טיול יום" – שיט לבת ים וטיול בה של 3-4 שעות. בתחבורה ציבורית – ממש אין מה להתלונן בבת ים, ומכיוון שהיא גם עיר קומפקטית התחבורה הציבורית בה יעילה ולא מקצרת חיים. לא בכדי בסקר שנערך לגבי שביעות רצון תושבים מהתחבורה הציבורית – בת ים קיבלה את הציון הכי גבוה מבין ערי גוש דן. והתוצאות מדברות בעד עצמן : אנשים בבת ים נוסעים הרבה באוטובוסים. יש אוטובוסים להרבה יעדים מבת ים. הבעיה היא רק בשעות הלחץ ובעיקר בכיוון תל אביב-בת ים. לגבי רכבת: נכון לימים אלו, אין רכבת לבת ים, לא כבדה לא קלה. אבל כפי שאמרתי – הכל הולך להשתנות (ולכן ציון גבוה לא כאן, אלא בתכניות). כאן הציון הוא נמוך כי נכון להיום הרכב שולט בנגישות החיצונית.

מתוך : הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

2. נגישות פנימית : 5 , פה בת ים היא מודל לחיקוי לערים אחרות. בת ים הכי קרובה למודל של צדק ושוויון בין המשתמשים ברחובות. יש נתיבים שלמים לתחבורה ציבורית, יש הזרמה נכונה של כלי הרכב ברחובות העורקיים והמאספים של העיר, רוב התושבים יכולים לגור ברחוב קטן קרוב לרחוב גדול, הכל קרוב להכל, תענוג ללכת ברחובותיה – אפילו תל אביב לא חולמת על רוחב כזה של מדרכות, לרוכבי האופניים – עדיין אין שבילים נפרדים וזה בדיוק הזמן לדרוש ולתכנן, יש פוטנציאל עצום לשבילי אופניים על חשבון הכבישים, ולא בטוח שזה יתאפשר עוד כמה שנים.

3. המרקם הבנוי : 5. מושלם. יחס הוגן בין המגורים, המסחר, השטחים הציבוריים, התנועה, באמת מושלם. מה כיף לגור בעיר שבה צריכים להתניע רכב למכולת? בבת ים הכל יחד עם הכל, כל שימושי הקרקע, במן הרמוניה כזו שהלוואי ותישאר. אף אחד לא משתלט על אף אחד. יש ים, יש חוף, יש גינות, יש בניה צפופה, יש רחובות עורקיים מסחריים. פשוט מושלם.
















המרקם הבנוי - איזון בין בניה שפויה, שטחים ציבוריים פתוחים, שטחים פרטיים פתוחים, תחבורה...

השדרות תורמות מאוד לאיזון זה ומכבדות את העיר בחווית הליכה נעימה ולא חונקת


4. קומפקטיות : 5 – טוב, כאן הייתי נותן לה אפילו 6 אם הייתי מרשה לי. נעים מאוד : בת ים היא העיר הכי קומפקטית בארץ (ולא אני קבעתי את זה, אלא מומחים). שימושי הקרקע המעורבים בעיר – והמידות הקטנות שלה, אבל האינטנסיביות – הם מה שעושה את בת ים העיר הכי "חיה" בארץ לדעתי. היא כל כולה כמו מרכז תל אביב במובן של קומפקטיות (כשתל אביב היא כזו רק במרכז וממש לא בצפון ובדרום). יוצא שכל תושב בבת ים נהנה בה משפע של אפשרויות בתחומי הניוד, מסחר, שירותים ציבוריים, פנאי – במרחק הליכה מביתו.

הקומפקטיות מתבטאת גם בבנייה הצפופה, בניה צפופה זה לא רע בכלל כמו שזה אולי נתפס היום

5. יופי : 5 מצטער, התאהבתי. יש בבת ים משהו שלא מוערך דיו בפרספקטיבה אדריכלית, נופית, ואפילו תיירותית. בת ים היא מוזיאון חי למה שנקרא "אחידות ויזואלית". אנחנו מחפשים היום בהאו-האוס, מחפשים מגדלי משרדים, מחפשים עתיק או טמפלרי. אז נכון, סגנון הבניה בבת ים הוא מודרניסטי – אבל כל כך אחיד שתענוג להסתכל על רחובותיה. ברוב הערים שלנו כמעט ואין כבר חתך נוף שלם שבו תראה בניה כל כך דומה. בבת ים רואים מסות של בניה אחידה ולא מתבלבלים מכך שכל בניין ברחוב שונה ממשנהו. ואז רך יותר להתבונן... זו הסגולה של "אחידות ארכיטקטונית", שתיירים רבים טסים רחוק למצוא... הייתי רק מוצא כבר פתרון לדוודים המכוערים הללו, הם כמו מגיפה בישראל.. בכל מקרה – לא רק האחידות עושה אותה יפה, כי אם גם הפסלים הקטנים בכיכרות, פינות החמד, הגינות, המדרכות הרחבות, ויותר מהכל - השדרות היפהפיות והמושקעות.




6. קריאות : 4. כמעט מצוין. ואפשר בקלות לשפר ל 5. לינץ' סקר 5 אלמנטים שעושים עיר קריאה : קצה – יש לבת ים את חוף הים – שזה הכי עוזר לאוריינטציה. דרכים ברורות – בלפור, הרצל, יוספטל, ניסנבאום, שדרות העצמאות. אזורים מובחנים : יש לבת ים אזורים בעיר, הגבולות אמנם לא הכי ברורים וגם רובם די דומה, אבל יש איזושהי הפרדה מנטלית בין אזורים. צמתים – הצמתים מאוד עוזרים לאוריינטציה בעיר, אבל מצד שני הם ממש צמתים תחבורתיים ופחות ידידותיים להולכי רגל, למעט כיכר המצבה שהיא חיה, תוססת ושווה לכל נפש. נקודות ציון : זהו, פה הבעיה של בת ים. שאין בה איזה רידינג (אלל-יסטור שזו דוגמא אצלנו לנקודת ציון) או מגדל שלום, או איזשהו מבנה מונומנטלי שגורם לך לייצג את העיר במוח, לנווט את עצמך באמצעות אותה נקודת ציון.


אחלה "קצה" יש לה לבת ים...





כיכר המצבה - מהווה שער כניסה לעיר מדרום, אזור שוקק וקוסמופוליטי, וגם ציון דרך שעוזר לקריאות של העיר.

7. ניקיון : 3 . אפשר לשפר. הגינות נקיות, החוף נקי יותר מתל אביב, אבל ברחובות עדיין הזבל תופס את העין. לא נעים...





8. יחס למורשת : 4. לבת-ים, בת ה 82 , אין כזו מורשת היסטורית או אחרת שהיא חזקה מספיק כדי לצעוק, אבל עדיין – נוף רחובותיה ממחיש את היופי של בניה אחידה, וחבל שפה ושם צצים להם מבנים חדשים שסוטרים לרחוב ולא מחבקים אותו (וזה עדיין מעט ולא ממש תופעה מחרידה...). היה טוב לו הייתה העירייה שומרת על סגנון החזות ומזיקה לו פחות. לימים יבינו אנשים שהם מסתובבים במוזיאון פתוח.






הבניה החדשה בבת ים, בעיקר קרוב לחוף הים...

9. שטחים ציבוריים : 5. כל בת-ימי קרוב לאיזה שטח ציבורי, גינה, פארק, חוף ים, גן שעשועים, או סתם פינת חמד נעימה עם מזרקה. האזור הכי "אפור" בבת ים הוא דווקא אזור התעשייה הישן, שהוא בשלבי פיתוח. בבת ים אפשר ממש לטייל משצ"פ לשצ"פ...
























10. איכות סביבה וחיים : 4. הזרימה הטובה של כלי רכב בעיר מקלה מעט על מטרדי החנק והרעש בתוך העיר, שירושלים לא מצליחה להימנע ממנו בגלל הזרימה הגרועה אצלה. אבל זו עיר לכל דבר – ויש בה כלי רכב, ויש מחיר, והוא לא מטריד בבת ים יותר מאשר בערים אחרות בארץ. להיפך – השימוש הרב של תושביה בתחבורה ציבורית הוא מודל לעיר מקיימת ולחיסכון של אנרגיות. חוץ מזה - העיר משופעת בריאות קטנות וירוקות שנותנות אוויר לנשימה... לגבי מיחזור ומודעות – הרי שרואים שהמודעות גוברת, והיא בסדר היום הציבורי והחינוכי – אך אין עדיין (למשל) מספיק פחי מיחזור או מספיק פרויקטים של שמירה על הסביבה.

11. אוכלוסייה : 4. מי שלא מאמין שיגיע לכיכר המצבה בבת ים ויביט בעצמו. קוסמופוליטיות לייט – שטף של אנשים מגוונים – צעירים, מבוגרים, משפחות, עולי חבר המועצות (32% מאוכלוסיית העיר), אתיופים, "צברים", תיירים. מעבר לכך – מבין ערי הלווין של תל אביב – דווקא לבת ים יש הרבה מאפיינים דמוגרפיים הדומים לה ביותר : אחוז רווקות גבוה, גיל נישואין מאוחר, שיעור ילודה נמוך, אחוז גילאי עבודה גבוה, משק בית קטן, ועוד. מצד שני הנתונים המדאיגים הם : הדרוג הכלכלי החברתי הנמוך – 6 מתוך 10, שכר ממוצע נמוך יחסית, אחוז נמוך של בעלי תואר אקדמי. בנוסף, ניכרת בעיר קוטביות בין עניים לעשירים ובין דתיים לחילוניים. בתחומים אלו אין "שימושי קרקע מעורבים" אלא ממש "איזור". רוב החרדים והדתיים גרים בשכונת "קרית באבוב", מנותקים על ידי מתחם התעשייה הישן. רוב העשירים גרים במגדלים בקו החוף במגדלים.
א ב ל במדדדליה עיר טובה היא לא בהכרח עיר של עשירים אלא עיר של מאושרים, ובבת ים כולם בחוץ, כל 140 אלף התושבים, וכולם מנומסים וכיפיים, וכמה זה כיף שאפשר לצאת מהבית ולראות בחוץ אנשים – ולא כלום. אין סנוביות, אין קהילות מגודרות (חוץ מכמה מגדלים ליד החוף). הרמוניה. עיר.

12. אווירה כללית : 5. מטמטמת. ממש תל אביב. זה להיות בלי תל אביב ולהרגיש עם. בלפור הוא דיזנגוף יותר עממי, הטיילת לא פחות כיפית, משהו קורה בעיר הזאת – ועדיין לא מהווה מטרד לגור בה.

13. מזג אוויר : 4. כי החורף מעלף כמו רוב הארץ, הקיץ הוא קשה כמו בכל מישור החוף, אבל בת מציעה הצללות ובריחה מהשמש / הגשם. גם העמודים שלה מציעים הגנה – איך לא בונים יותר בתים על עמודים... ואמנם חסר קצת צל בטיילת וביותר רחובות, וזו נקודה שכן צריך לשפר...

14. ייחודיות : 5. ואיך זה יכול להיות ציון כה גבוה כשבת ים לא נראית הכי מיוחדת במבט ראשון ?? כי צריך מבט שני!! צריך לראות כמה היא מיוחדת דווקא יחסית לערים סביבה שלוקות בפיתוח של קהילות מגודרות והופכות להיות הכי אמריקאיות. בת ים מיוחדת בכך שהיא תמיד הייתה ותמיד תהיה קומפקטית, והיא נוחה ונעימה, ויפה לעין, וקל לטייל בה ברגל יותר מתל אביב או ירושלים או חולון וגבעתיים.

15. אפשרויות פנאי : 5. בשפע. יש מוסדות תרבות, יש קולנוע, יש את הקניון שהוא מבין המצליחים בארץ, יש כמובן את חוף הים עם לגונה, יש הרבה קניות לעשות, מסעדות, גינות לפיקניקים, אירועים ושדרות לטייל בהן בנחת. יש אפשרויות פנאי לילדים, מבוגרים, זקנים. אולי קצת חסר מקומות בילוי לצעירים נוסח תל אביב, אבל מצד שני היא כל כך קרובה לתל אביב שאפשר פשוט לנסוע לבלות שם.
אירוע הביאנלה בבת ים

16. עלויות ומחירים : 5. כל הכבוד. עיר במרכז הארץ שלא שוחטת כמו תל אביב, רמת גן, גבעתיים, הרצלייה. קומו וראו איך למשל באזור התעשייה הישן ניתן לחסוך מאות שקלים בקניות בגדים, רהיטים, כושר, מזון. גם ברחובות המסחריים של בת ים המחירים שפויים. רק בטיילת בת ים המחירים גבוהים יותר בשל האופי התיירותי של המקום.

17. מוסדות ציבור, תרבות וחינוך : 4. בבת ים יש מוסדות תרבות בפרופורציה לגודל האוכלוסייה ולא ממש בקנה מידה תיירותי (כפי שהעירייה מצהירה שהייתה רוצה בחזונה). יש את היכל התרבות, 4 מוזיאונים, 7 מרכזים קהילתיים, 2 ספריות, אצטדיון כדורגל, שפע של בתי כנסת (ואפילו יפים), מרפאות, שירותים ציבוריים אחרים, המכללה שהיא שלוחת האוניברסיטה הפתוחה, מוסדות חינוך נגישים, ו...אירועי תרבות ש"הביאנאלה" היא הדובדבן שבהם. חסר לדעתי בבת ים רק עוד מוסד תרבות ובילוי שיהווה אבן שואבת וימשוך אנשים אליו מכל המטרופולין. לולא הייתה העירייה מכריזה על כך בחזון לא הייתי טוען שיש צורך במוסד כזה..





















18. תעסוקה : 4. מכיוון שיש בבת ים שפע של מסחר ושירותי ציבור, וגם תיירות בבת ים יש מגוון יחסית גדול של אפשרויות תעסוקה בה. מצד שני אין תעסוקת היי-טק – וגם לא כדאי לה לבת ים לנסות להיות מוקד מתחרה לתל אביב. היא קרובה מדי.

19. הנגשת מידע לתושבים : 4. האתר של עיריית בת ים מכיל מידע מקיף לתושבים, אך לא ממש מכיל מידע למבקרים ואפילו לתושבים שרוצים לדעת קצת יותר. כמו כן יש מעט סתירות לא משמעותיות במידע שניתן באתר (למשל גודל האוכלוסייה, מספר בתי הספר).

20. תכניות עתידיות : 4. אין לבת ים בקושי עתודות לבניה, והאזורים שעל הכוונת הם דרום מערב העיר (אזור פארק בגין על מגדליו) ומתחם התעשייה הישן. שני הפרויקטים העתידיים כוללים מלונאות ומגורים במגדלים. הפרויקט ליד החוף די מתבקש בגלל האלמנטים התיירותיים לצד החוף, אך הפרויקט באזור התעשייה הוא כל כך ס ת ם. כל כך בלי מעוף, בלי הבנה של ההשלכות ושל הפוטנציאל מנגד, בלי חשיבה על העיר – אלא רק על אזור בה. שם – באזור התעשייה הישן יש בדיוק את הפוטנציאל ליצירת מרכז בילוי, עם אופי ומונומנטאליות שתהיה לסמל של העיר. אמנם התכנית מדברות על מוקד בילוי – אבל מהסוג שהכי הורסים את העיר – מרכז מסחרי. מה קרה לכיכרות? עיריית בת ים הכריזה בחזון שלה על הרצון להפוך את העיר למוקד תרבות ובילוי בקנה מידה מטרופוליני ותיירותי. מצד שני אין שום תכנית עם מעוף ויצירתיות שיעשו את החזון הזה הלכה למעשה. בנוסף – אין באופק תכנית לשבילי אופניים, שזו האכזבה הכי גדולה שלי מבת ים. א ב ל : הציון הוא 4 כי התכניות בתחום התחבורה הולכות לחולל מהפך מבורך וחיובי בבת ים - היא תהפוך בקרוב לאחת הערים הנגישות בארץ באמצעי התחבורה הכי נכון להשתמש בו : רכבת כבדה ורכבת קלה (הקו האדום). בת ים בקרוב תהנה משתיהן...

‏3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כתושבת תל-אביב וכאדריכלית נוף, אני חושבת שהרעיון להתייחס מבחינת התעוררות עירונית גם לרצועה הפריפריאלית של גוש דן מצויין.אני אישית לא הסתכלתי עד כה על בת-ים מנקודת המבט הזו-אני מודה,וזה באמת מה שחסר-פרספקטיבה מעניינת על מה שקורה מסביב.
כה לחי.
רות קציר.

יהונתן הימן אמר/ה...

כל הכבוד על פוסט מפרגן לבת-ים. אהבתי אך רציתי לציין כי מתוך חקירה קצרצרה, לדעתי יש לבת ים מה להדגיש ולציין כעיר בעלת חשיבות היסטורית. ההיסטוריה גם של המקומות הקטנים כמו אם המושבות פתח תקווה, כפר סבא וגם בת-ים ורחובות מרתקת בעיני לא פחות מההיסטוריה של האחיות הגדולות ירושלים ותל-אביב.
בת ים שימשה למיטב הבנתי כעיר מעניינת ביותר מבחינת גבול קוגניטיבי בין יהודים וערבים - מוקפת ביפו היא היוותה מוקד לפעילות יהודית בישראל. ואם שואלים מהו התותח בכיכר המצבה... ולמה הוא מופנו ליפו... אולי זו התשובה? אפשר ללמוד על ההיסטוריה המרתקת של הישוב במוזיאון בת-ים (מובי). ביקור מומלץ.

אנונימי אמר/ה...

בת ים מתחילה לגלם פער משמעותי בין סוג האוכלוסיה שלה (לצורך הפוליטקלי קורקט נתמקד במדד הסוציו אקונומי הנמוך) למיקום האיכותי שלה. מיקומה איכותי בהרבה ממקומות כמו רעננה וקריית אונו (היא קרובה מהן לת"א, לים ותיהנה מתחבורה איכותית אל מגוון מרכזי תעסוקה ע"ע רכבת קלה וכבדה)